Realizując zapisy Prawa farmaceutycznego Rada Powiatu w Opatowie dokonała w 2020 r. poraz pierwszy od 2005 r. ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych oczywiście po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego. Szczegóły związane z pracami legislacyjnymi, ktore były szeroko omawiane były i są przedstawiane na bieżąco na stronie BIP (stara strona: http://www.opatow.eobip.pl/bip_opatow/index.jsp?place=Arch02&news_cat_id=272&news_id=7206&layout=archive&page=text).
Powyżej zaprezentowany tryb ustalania dyżurów jest ostatnim, jaki został zastosowany, gdyż obecnie ustawodawca zakończył (18 sierpnia 2023 r.) prace nad zmianą ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw rozpoczęto 30 czerwca 2021 r.[1]. Ustawa trafiła do podpisu Prezydenta, którą podpisał 21 sierpnia 2023 r., a została opublikowana w dniu 20 września 2023 r. (Dz. U. poz. 1938). W większości zapisy wchodzą w życie z dniem 1 listopada 2023 r.[2]
Poniżej zamieszczamy treść zmienionej ustawy, którą ustawodawca wprowadził inną procedurę ustalania rozkładów na 2024 rok i lata kolejne, gdzie dyżury (TYLKO 4 h w dni wolne od pracy i 2 h w nocy) będą finansowane przez NFZ.
Zgodnie z proponowanymi zmianami, finansowanie dyżurujących aptek ogólnodostępnych ma opierać się na wynagrodzeniu ryczałtowym. Stawka wynagrodzenia będzie wynosić 3,5% minimalnego wynagrodzenia za pracę, przeliczonego na jedną godzinę faktycznego dyżuru[3].
Aktualnie (od 1 lipca 2024 r.) minimalne wynagrodzenie[4] wynosi 4300 zł brutto. Przełoży się na stawkę 150,50 zł za godzinę dyżuru apteki. Natomiast od 1 stycznia 2025 r. wynagrodzenie wyniesie 4666 zł brutto, przełoży się do na stawkę 163,31 zł/h.
Zgodnie z nowymi przepisami (art. 94 ust. 13), dyżury będą pełnione na podstawie uchwały zarządu powiatu i będą finansowane przez NFZ w zakresie czterech kolejnych godzin zegarowych między 10 a 18 w dni wolne od pracy[5] lub dwóch godzin między 19 a 23 podczas dyżurów nocnych[6].
W celu otrzymania dofinansowania, podmiot prowadzący aptekę ogólnodostępną będzie zawierał umowę z NFZ. Warto wspomnieć, że warunkiem dofinansowania jest fakt, że apteka musi działać w mieście liczącym nie więcej niż 40 tys. mieszkańców i będącym jednocześnie siedzibą władz powiatu.
Jeśli rozkłady nie gwarantują zaspokojenia potrzeb ludności, zarząd powiatu wyznacza aptekę na 1 rok określają dni oraz godziny pełnia dyżuru.
W dniu 7 lutego 2024 r. na została przeprowadzona przez Zarząd Powiatu w Opatowie analiza poziomu zaspokojenia potrzeb ludności w zakresie ustalenia dyżurów w dzień wolny od pracy i w porze nocnej aptek ogólnodostępnych w powiecie opatowskim w 2024 roku. Całość materiały udostępniamy w załączniku.
W dniu 22 marca 2024 r. Zarząd Powiatu w Opatowie wyznaczył 5 aptek ogólnodostępnych w m. Opatów do pełnienia rotacyjnie dyżurów w porze nocnej (20.00-22.00) oraz dyżurów w dni od pracy (14.00-18.00) w II-IV kwartale 2024 r.
Natomiast we wrześniu 2024 r. z uwagi na brak akcesu podpisania dwóch aptek umowy z NFZ na finansowanie zadań, zarząd powiatu wyznaczył 3 apteki do pełnienia dyżurów, są to:
- Apteki Polskie,
- Apteka mgr Jolanta Dorobek,
- Apteka Słoneczna s.c.
W kolejnej zakładce można zapoznać się z konkretnym harmonogramem.
Kolejna analiza przeprowadzona przez zarząd powiatu odbyła się w dniu 24 października 2024 r. na podstawie informacji złożonych do 30 września 2024 r. przez podmioty prowadzące apteki. Treść stosownego dokumentu umieszczono jako załacznik. W przedmiotowym dokumencie wzięto pod uwagę:
- rozkłady godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie powiatu,
- potrzeby mieszkańców z równoczesnym uwzglęnieniem godzin pracy poradni specjalistycznych czy nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Zarząd promuje dobrowolne zgłaszanie się aptek do dyżurów, z możliwością przymusowego wyznaczenia w razie braku chętnych. Wynagrodzenie za dyżury wynosi 3,5% minimalnego wynagrodzenia za godzinę pracy. Środki pochodzą z funduszy publicznych, co odciąża apteki finansowo, szczególnie te mniejsze. Pismo w tej sprawie zostało wystosowane do aptek w dniu 24.10.2024 r.
Wprowadzenie dyżurów ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości usług farmaceutycznych w powiecie, a proponowane mechanizmy mają na celu minimalizację obciążeń dla aptek.
[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12348505
[2] https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3408
[3] Art. 94 ust. 14 - Prawa farmaceutycznego
[4] https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/minimalne-i-przecietne-wynagrodzenie
[5] Art. 73) dyżurem w dzień wolny od pracy - jest dyżur pełniony przez aptekę ogólnodostępną w dniach, o których mowa w art. 1 lub art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1920), bez przerwy przez kolejne 4 godziny zegarowe w przedziale czasowym między godzinami 10.00 a 18.00.
[6] Art. 74) dyżurem w porze nocnej - jest dyżur pełniony przez aptekę ogólnodostępną bez przerwy przez kolejne 2 godziny zegarowe w przedziale czasowym między godzinami 19.00 a 23.00.