Realizując zapisy Prawa farmaceutycznego Rada Powiatu w Opatowie dokonała w 2020 r. poraz pierwszy od 2005 r. ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych oczywiście po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego. Szczegóły związane z pracami legislacyjnymi, ktore były szeroko omawiane były i są przedstawiane na bieżąco na stronie BIP (stara strona: http://www.opatow.eobip.pl/bip_opatow/index.jsp?place=Arch02&news_cat_id=272&news_id=7206&layout=archive&page=text).
Powyżej zaprezentowany tryb ustalania dyżurów jest ostatnim, jaki został zastosowany, gdyż obecnie ustawodawca zakończył (18 sierpnia 2023 r.) prace nad zmianą ustawy o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw rozpoczęto 30 czerwca 2021 r.[1]. Ustawa trafiła do podpisu Prezydenta, którą podpisał 21 sierpnia 2023 r., a została opublikowana w dniu 20 września 2023 r. (Dz. U. poz. 1938). W większości zapisy wchodzą w życie z dniem 1 listopada 2023 r.[2]
Poniżej zamieszczamy treść zmienionej ustawy, którą ustawodawca wprowadził inną procedurę ustalania rozkładów na 2024 rok i lata kolejne, gdzie dyżury (TYLKO 4 h w dni wolne od pracy i 2 h w nocy) będą finansowane przez NFZ.
Zgodnie z proponowanymi zmianami, finansowanie dyżurujących aptek ogólnodostępnych ma opierać się na wynagrodzeniu ryczałtowym. Stawka wynagrodzenia będzie wynosić 3,5% minimalnego wynagrodzenia za pracę, przeliczonego na jedną godzinę faktycznego dyżuru[3].
Aktualnie (od 1 stycznia 2024 r.) minimalne wynagrodzenie[4] wynosi 4242 zł brutto, co oznacza stawkę 148,47 zł za godzinę dyżuru. Należy mieć na względzie, że od lipca 2024 r. kwota ta wynosić będzie 4300 zł brutto. Przełoży się na stawkę 150,50 zł za godzinę dyżuru apteki.
Zgodnie z nowymi przepisami (art. 94 ust. 13), dyżury będą pełnione na podstawie uchwały zarządu powiatu i będą finansowane przez NFZ w zakresie czterech kolejnych godzin zegarowych między 10 a 18 w dni wolne od pracy[5] lub dwóch godzin między 19 a 23 podczas dyżurów nocnych[6].
W celu otrzymania dofinansowania, podmiot prowadzący aptekę ogólnodostępną będzie zawierał umowę z NFZ. Warto wspomnieć, że warunkiem dofinansowania jest fakt, że apteka musi działać w mieście liczącym nie więcej niż 40 tys. mieszkańców i będącym jednocześnie siedzibą władz powiatu.
Obecnie zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw do końca stycznia 2024 r. Zarząd Powiatu w Opatowie, oczekuje na przekazanie przez podmiot prowadzący aptekę ogólnodostępną - rozkładu godzin pracy tej apteki na dany rok.
Jeśli rozkłady nie gwarantują zaspokojenia potrzeb ludności, zarząd powiatu wyznacza aptekę na 1 rok określają dni oraz godziny pełnia dyżuru.
[1] https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12348505
[2] https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=3408
[3] Art. 94 ust. 14 - Prawa farmaceutycznego
[4] https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-odsetki/wskazniki/minimalne-i-przecietne-wynagrodzenie
[5] Art. 73) dyżurem w dzień wolny od pracy - jest dyżur pełniony przez aptekę ogólnodostępną w dniach, o których mowa w art. 1 lub art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1920), bez przerwy przez kolejne 4 godziny zegarowe w przedziale czasowym między godzinami 10.00 a 18.00.
[6] Art. 74) dyżurem w porze nocnej - jest dyżur pełniony przez aptekę ogólnodostępną bez przerwy przez kolejne 2 godziny zegarowe w przedziale czasowym między godzinami 19.00 a 23.00.