Kontrola to czynność polegająca na sprawdzeniu działania stanu faktycznego i porównaniu ze stanem wyznaczonym w normach prawnych, technicznych, ekonomicznych i innych oraz sformułowaniu wniosków, mających na celu usunięcie nieprawidłowości, a także usprawnienie pracy kontrolowanej jednostki.
Realizacja zadań przez Wydział Organizacji i Nadzoru ma na celu monitorowanie efektywności prowadzonych czynności kontrolnych w Starostwie Powiatowym w Opatowie, dlatego też wprowadzono dodatkowe zadania na stanowisku do spraw obywatelskich i ochrony zdrowia:
- opracowywanie okresowych planów kontroli i przedstawianie ich do zatwierdzania staroście i zarządowi;
- koordynowanie kontroli przeprowadzanych przez komórki organizacyjne poprzez wydawanie stosownych upoważnień;
- analizowanie i przedkładanie staroście informacji o stopniu wykorzystania materiałów pokontrolnych NIK przez wydziały starostwa i jednostki organizacyjne powiatu.
W zasadach wykonywania działań kontrolnych przez pracowników Starostwa Powiatowego w Opatowie, określonymi zarówno uchwałą zarządu powiatu jaki zarządzeniem starosty, w §19 ust. 2 organ określił, że pracownik Wydziału Organizacji i Nadzoru do dnia 31 marca następnego roku kalendarzowego , przedkłada zarządowi powiatu, jak również staroście sprawozdanie z działalności kontrolnej.
Dodatkowo kierownik Wydziału Organizacji i Nadzoru przekazuje treść sprawozdania zarządzającym kontrolę.