Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje przeprowadzanie przez organ analizy przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków. Przedstawiona informacja obrazuje wpływ, problematykę i sposób rozpatrywania skarg i wniosków kierowanych przez obywateli do:
- Starosty Opatowskiego, Zarządu Powiatu w Opatowie,
- Starostwa Powiatowego w Opatowie,
- kierowników, dyrektorów jednostek organizacyjnych powiatu, osób prawnych (instytucja kultury), samorządowe zakłady budżetowe i spółki ze 100% udziałem Powiatu Opatowskiego,
- Rady Powiatu w Opatowie, zwanej organem stanowiącym,
Każdy obywatel ma prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych (ministrów, wojewody) oraz do organów samorządowych (starosty), które można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 63 Konstytucji RP), w następujący sposób:
- ustnie (jeżeli nie ma wprowadzonych obostrzeń w związku z np. epidemią), do kierownikow komórek organizacyjnych wtorek będący dniem roboczym w godzinach od 9.00 do 14.00, do pracowników starostwa codziennie w godzinach pracy urzędu, do starosty, wicestarosta we wtorki od 10.00 do 13.00, do przewodniczącego, wiceprzewodniczącego rady w poniedziałki w godzinach od 15.00 do 16.00, do wyznaczonego pracownika (pok. 301) w poniedziałki od 15.30 do 16.00,
- pisemnie za pośrednictwem ePUAP, e-Doręczeń, listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Opatowie, ul. Henryka Sienkiewicza 17, 27-500 Opatów, lub złożone osobiście w kancelarii codziennie w godzinach pracy urzędu.
Skargi i wnioski powinny zawierać imię i nazwisko oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z §8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu osoby wnoszącej sprawę pozostawione zostaną bez rozpatrzenia. Ponadto w myśl art. 239 §1 KPA w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ może podtrzymać swojej poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.
Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w Starostwie Powiatowym w Opatowie oraz przez Przewodniczącego Rady Powiatu w Opatowie odbywa się w zgodzie z przepisami:
- Działu VIII KPA,
- rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
- przepisów wewnętrznych.
Przedmiotem skarg może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe komórki organizacyjne starostwa lub jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez powiat albo ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosków mogą być w szczególności, dotyczące starostwa lub organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez powiat, sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, czy lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich dodatkowo prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających według kompetencji do urzędu, przesyła właściwym merytorycznie komórkom, organom lub instytucjom, merytorycznie rozpatrującym wniesione skargi i wnioski. Natomiast kierownik komórki sprawuje bezpośredni nadzór nad terminowością i sposobem załatwienia skarg i wniosków przez poszczególne komórki organizacyjne starostwa, przygotowuje roczną analizę sposobu załatwiania skarg i wniosków, opracowuje i przedkłada staroście do zaakceptowania roczną informację o liczbie wpływających skarg i wniosków oraz sposobie ich załatwienia.
Mając na uwadze, iż tożsamy obowiązek spoczywa na biurze rady, które stanowi jedność z Wydziałem Organizacji i Spraw Obywatelskich, od kilku lat przyjęta jest praktyka sporządzania scentralizowanego opracowania dla przewodniczącego rady, które corocznie jest przekazane organowi stanowiącemu powiatu. Realizując obowiązek dostępności informacji od 2021 r. udostępniamy niniejsze sprawozdania, które udostępniamy poniżej.