Kodeks postępowania administracyjnego przewiduje przeprowadzanie przez organ analizy przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków. Przedstawiona informacja obrazuje wpływ, problematykę i sposób rozpatrywania skarg i wniosków kierowanych przez obywateli do:
- Starosty Opatowskiego, Zarządu Powiatu w Opatowie,
- Starostwa Powiatowego w Opatowie,
- kierowników, dyrektorów jednostek organizacyjnych powiatu, osób prawnych (instytucja kultury), samorządowe zakłady budżetowe i spółki ze 100% udziałem Powiatu Opatowskiego,
- Rady Powiatu w Opatowie, zwanej organem stanowiącym,
Organizowanie i nadzorowanie przyjmowania, rejestrowania, rozpatrywania, załatwiania skarg i wniosków w urzędzie należy do zadań Wydziału Organizacji i Nadzoru. Opracowane publikacje dostępne są do pobrania w załączniku poniżej.
Każdy obywatel ma prawo składania skarg i wniosków do organów państwowych (ministrów, wojewody) oraz do organów samorządowych (starosty).
Skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą (art. 63 Konstytucji RP).
Skargi i wnioski można składać w następujący sposób:
- ustnie (jeżeli nie ma wprowadzonych obostrzeń w związku z np. epidemią), do kierownikow komórek organizacyjnych wtorek będący dniem roboczym w godzinach od 9.00 do 14.00, do pracowników starostwa codziennie w godzinach pracy urzędu, do starosty, wicestarosta we wtorki od 10.00 do 13.00, do przewodniczącego, wiceprzewodniczącego rady w poniedziałki w godzinach od 15.00 do 16.00, do wyznaczonego pracownika (pok. 301) w poniedziałki od 15.30 do 16.00,
- za pośrednictwem ePUAP,
- listownie na adres: Starostwo Powiatowe w Opatowie, ul. Henryka Sienkiewicza 17, 27-500 Opatów,
- pismem złożonym osobiście w kancelarii codziennie w godzinach pracy urzędu.
WAŻNE:
Skargi i wnioski zawierać powinny imię i nazwisko oraz adres wnoszącego skargę lub wniosek. Zgodnie z §8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46), skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska oraz adresu osoby wnoszącej sprawę pozostawione zostaną bez rozpatrzenia. Ponadto w myśl art. 239 §1 KPA w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ może podtrzymać swojej poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego.
Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie skarg i wniosków w Starostwie Powiatowym w Opatowie oraz przez Przewodniczącego Rady Powiatu w Opatowie odbywa się w zgodzie z przepisami:
- Działu VIII KPA,
- rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków,
- przepisów wewnętrznych.
Przedmiotem skarg może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe komórki organizacyjne starostwa lub jednostki organizacyjne podległe lub nadzorowane przez powiat albo ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Przedmiotem wniosków mogą być w szczególności, dotyczące starostwa lub organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez powiat, sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, czy lepszego zaspokajania potrzeb ludności.