Pracownicy starostwa opracowują okresowe plany kontroli w oparciu o ustalone zasady i procedury, które mają na celu eliminowanie nieprawidłowości i poprawę efektywności działania kontrolowanych jednostek. Natomiast kierownicy komórek organizacyjnych odpowiedzialni są za realizację zadań starosty i powiatu, które przypisane są do ich komórek. Dzięki kontrolnym działaniom mogą zapewnić oraz sprawczyć, czy kontrolowane podmioty prawidłowo wykonują swoje obowiązki, lub rzetelnie prowadzą dokumentację i obsługują obywateli zgodnie z wymaganiami.
Podsumowanie planu kontroli Starostwa Powiatowego w Opatowie na 2025 rok:
1. Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg:
- Przeprowadzi 54 kontrole.
- Zakres: znaki drogowe, sygnalizacja, bezpieczeństwo ruchu, stacje kontroli pojazdów, ośrodki szkolenia kierowców, transport publiczny.
2. Wydział Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki:
- Przeprowadzi 19 kontroli.
- Zakres: dane uczniów, kształcenie specjalne, finansowanie zadań oświatowych, dotacje.
3. Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska:
- Przeprowadzi 12 kontroli.
- Zakres: uprawy leśne, nasadzenia zastępcze, hodowla chartów, zbieranie odpadów, użytkowanie lasów.
4. Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich:
- Przeprowadzi 2 kontrole.
- Zakres: skargi i wnioski, dostępność kanałów zgłaszania, terminowość potwierdzania przyjęć.
5. Wydział Zarządzania Kryzysowego:
- Przeprowadzi 2 kontrole.
- Zakres: pomoc prawna, plany operacyjne dla sytuacji obronnych, gotowość zasobów.
6. Wydział Gospodarki Nieruchomościami:
- Przeprowadzi 1 kontrolę.
- Zakres: wykorzystanie pomieszczeń biurowych, realizacja umów najmu.
Pozostałe wydziały czy komórki nie zgłosiły propozycji.
Działania kontrolne przeprowadzane będą w oparciu o akty normatywne zatwierdzające plany kontroli: