Poniżej można zapoznać się z realizacją zadań z zakresu opracowywania okresowych planów kontroli, sporządzania sprawozdań czy koordynacji poprzez wydawanie stosownych upoważnień.
Ustawa o samorządzie powiatowym reguluje szeroki zakres uprawnień zarządu powiatu, które skupiają się na gospodarowaniu mieniem powiatu czy wykonywaniu budżetu powiatu (art. 32 ust. 2 pkt 3 i 4). Podkreślenia wymaga fakt, że mieniem powiatu jest własność i inne prawa majątkowe nabyte przez powiat lub inne powiatowe osoby prawne (art. 46 ust. 1), w tym również przekazane w użytkowanie czy trwały zarząd jednostkom organizacyjnym powiatu. To właściwie kierownicy tych jednostek władający mieniem winni zachować szczególną staranność przy wykonywaniu zarządu mieniem, gdyż ponoszą za to odpowiedzialność (art. 50 ust. 1), nie zwalnia to jednak z odpowiedzialności i uprawnień organu wykonawczego powiatu w zakresie prowadzenia gospodarki finansowej (art. 60 ust. 1). Zgodnie z § 59 ust. 3 Statutu Powiatu Opatowskiego, stanowiącego załącznik Nr 1 do uchwały Nr XLIX.39.2018 Rady Powiatu w Opatowie, Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, które wspólnie tworzą powiatową administrację zespoloną.
Ponadto ten sam akt prawny wyposażył starostę w narzędzia organizacji pracy starostwa oraz kierowanie bieżącymi sprawami powiatu (art. 34 ust. 1), a także plasuje go jako kierownika i zwierzchnika powiatowej administracji zespolonej (art. 35 ust. 2).
Nadmienić należy, że plan pracy czy póżniejsze sprawozdanie jest efektem współpracy Wydziału Organizacji i Nadzoru z innymi komórkami organizacyjnymi starostwa, w tym samodzielnymi stanowiskami pracy oraz jednostkami organizacyjnymi powiatu.
Kontrole przez służby starosty czy powiatu przeprowadzane są według następujacych zasad wykonywania działań kontrolnych przez pracowników Starostwa Powiatowego w Opatowie (tytuły aktów są podlinkowane treścią):