rady powiatu
Rada Powiatu jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.
W skład Rady Powiatu w Opatowie wchodzą radni w liczbie 17 osób, wybrani na kadencję 5-letnią.
Do zadań rady powiatu należy:
-
stanowienie aktów prawa miejscowego, w tym statutu powiatu,
-
wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego,
-
powoływanie i odwoływanie, na wniosek starosty, sekretarza powiatu i skarbnika powiatu, będącego głównym księgowym budżetu powiatu,
-
stanowienie o kierunkach działania zarządu powiatu oraz rozpatrywanie sprawozdań z działalności zarządu, w tym z działalności finansowej,
-
uchwalanie budżetu powiatu,
-
rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium dla zarządu z tego tytułu,
-
podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami,
-
podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych powiatu dotyczących:
-
zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej,
-
emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,
-
zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
-
ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez zarząd oraz maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez zarząd w roku budżetowym,
-
zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę,
-
tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń, fundacji i spółdzielni oraz ich rozwiązywania lub występowania z nich,
-
tworzenia i przystępowania do spółek, ich rozwiązywania i występowania z nich oraz określania zasad wnoszenia wkładów oraz obejmowania, nabywania i zbywania udziałów i akcji,
-
współdziałania z innymi powiatami i z gminami, jeżeli związane jest to z koniecznością wydzielenia majątku,
-
tworzenia, przekształcania i likwidacji jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
-
-
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych,
-
określanie wysokości sumy, do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
-
podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych,
-
uchwalanie powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego,
-
uchwalanie powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy,
-
dokonywanie oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego powiatu,
-
podejmowanie uchwał w sprawach herbu powiatu i flagi powiatu,
-
podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu.