Kompetencje
zarządu powiatu
Członkowie zarządu są obowiązani brać czynny udział w jego pracach.
Zarząd obraduje i podejmuje rozstrzygnięcia na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na miesiąc.
W razie potrzeby starosta może zwołać zarząd w innym terminie, a także rozszerzyć porządek obrad.
Starosta jest obowiązany zwołać posiedzenie zarządu na pisemny wniosek, co najmniej trzech członków zarządu, w terminie 14 dni od złożenia wniosku.
Posiedzenia zarządu zwołuje oraz przewodniczy im starosta, a w razie jego nieobecności wicestarosta. W posiedzeniach zarządu uczestniczą:
-
członkowie zarządu - z głosem stanowiącym,
-
przewodniczący rady powiatu - z głosem doradczym
-
sekretarz - z głosem doradczym
-
skarbnik - z głosem doradczym
Do udziału w posiedzeniach zarządu starosta może zobowiązać:
-
pracowników starostwa powiatowego,
-
kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży,
-
kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,
-
właściwych ze względu na przedmiot obrad.
Do udziału w posiedzeniach zarządu mogą zostać zaproszone inne osoby, w szczególności radni.
Zarząd rozstrzyga w formie uchwał wszystkie sprawy należące do jego kompetencji wynikające z ustaw oraz przepisów wykonawczych do ustaw i w granicach upoważnień ustawowych. Oprócz uchwał zawierających rozstrzygnięcia, zarząd może podejmować inne uchwały, w szczególności zawierające opinie i stanowiska zarządu.
Uchwały zarządu podpisują wszyscy członkowie zarządu. Natomiast uchwały zarządu będące decyzjami w sprawach z zakresu administracji publicznej podpisuje starosta, w decyzjach wymienia się imiona i nazwiska członków zarządu, którzy brali udział w podjęciu decyzji. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu w głosowaniu jawnym.
Inicjatywa uchwałodawcza przysługuje członkom zarządu oraz sekretarzowi i skarbnikowi powiatu. Zarząd rozstrzyga o sposobie wykonywania uchwał rady powiatu, chyba, że rada określi zasady wykonywania swojej uchwały.
Zadania pozostałych członków zarządu:
-
uczestniczenie w posiedzeniach zarządu,
-
realizacja zadań wynikających z uchwał rady i zarządu wg ustalonych zasad przez zarząd przydziału obowiązków,
-
bieżący nadzór nad wykonaniem budżetu powiatu,
-
składanie oświadczeń woli w imieniu powiatu, wg zasad określonych przez zarząd,
-
przekazywanie radzie spraw wnoszonych przez zarząd,
-
udział w posiedzeniach rady,
-
współpraca z komisjami stałymi rady i klubami radnych.