1. W zakresie budżetu:
- opracowywanie projektu uchwały w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej powiatu;
- opracowanie projektu budżetu powiatu, projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i załącznikami, w szczegółowości określonej w przepisach oraz dokonywanie analiz z wykonania budżetu;
- opracowanie układu wykonawczego budżetu w podziale na działy, rozdziały, paragrafy klasyfikacji dochodów i wydatków;
- przekazywanie jednostkom podległym informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków;
- nadzorowanie prawidłowości opracowania i zatwierdzenia planów finansowych jednostek organizacyjnych powiatu;
- prowadzenie ewidencji planów dochodów i wydatków.
2. W zakresie sprawozdawczości:
- sporządzanie sprawozdań budżetowych jednostkowych, zbiorczych za okresy miesięczne, kwartalne, półroczne;
- sporządzanie sprawozdań finansowych jednostkowych i zbiorczych: bilans, rachunek zysków i strat, zestawienia zmian w funduszu;
- sporządzanie sprawozdawczości statystycznej;
- sporządzanie sprawozdań zbiorczych za okresy kwartalne, roczne o udzielanej pomocy publicznej;
- sporządzanie sprawozdań jednostkowych, zbiorczych o zaległościach przedsiębiorców we wpłatach świadczeń należnych na rzecz sektora finansów publicznych;
- bieżące analizowanie prawidłowości i celowości wykorzystania budżetu;
- przekazywanie środków na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej;
- przekazywanie dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację zadań własnych powiatu;
- przekazywanie dotacji celowych otrzymanych z budżetu państwa na realizację inwestycji własnych powiatu;
- rozliczanie i przekazywanie subwencji oświatowej, równoważącej i wyrównawczej.
3. W zakresie księgowości:
- opracowanie i realizacja planu finansowego;
- obsługa finansowo – księgowa zadań określonych w budżetach jednostek;
- prowadzenie rachunkowości budżetu powiatu oraz gospodarki finansowej powiatu zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami;
- naliczanie wynagrodzeń i należnych obciążeń od umów zleceń i umów o dzieło;
- wydawanie zaświadczeń o wynagrodzeniu i zatrudnieniu;
- dokonywanie obciążeń z tytułu zatrudnienia osób w ramach prac interwencyjnych;
- prowadzenie spraw z zakresu obsługi finansowej (ubezpieczenia, podatki, podróże służbowe, diety radnych, rozliczenia z PFRON);
- ewidencja wpływających rachunków, faktur i innych dowodów księgowych i ich realizacja;
- opracowanie okresowych analiz finansowych;
- ewidencja środków trwałych, pozostałych środków trwałych i wyposażenia urzędu
- ewidencja mienia powiatu dla potrzeb wydziału;
- prowadzenie ewidencji i rozliczeń druków ścisłego zarachowania;
- obsługa finansowa Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym;
- gospodarowanie środkami finansowymi Państwowego Funduszu Rehabilitacyjnego Osób Niepełnosprawnych;
- współdziałanie z bankami i organami skarbowymi;
- opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości;
- przygotowywanie zasad prowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
- wydawanie i rozliczanie z paliwa kart drogowych kierowców;
- ewidencja i rozliczanie opłaty na CEPIK.
4. W zakresie kontroli zarządczej:
- współdziałanie w opracowywaniu planów kontroli zarządczej prowadzonych w jednostkach organizacyjnych powiatu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- prowadzenie kontroli zarządczej w jednostkach organizacyjnych powiatu stanowiących ogół działań w zakresie:
- zgodności działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
- skuteczności i efektywności działania,
- wiarygodności sprawozdań,
- ochrony zasobów,
- przestrzegania i promowania zasad etycznego postępowania,
- efektywności i skuteczności przepływu informacji,
- zarządzania ryzykiem;
- sporządzanie protokołów z przeprowadzonych kontroli;
- przygotowanie projektów wystąpień pokontrolnych;
- kontrola realizacji wystąpień pokontrolnych;
- udzielanie instruktażu w trakcie wykonywania kontroli;
- opracowywanie zawiadomień do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
- przygotowywanie sprawozdań i analiz z rocznego planu kontroli.
5.
Współdziałanie z Wydziałem Organizacji i Nadzoru przy opracowywaniu i rozliczaniu planów finansowych wykorzystania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.