Najważniejszym aktem w Polsce dającym podstawy do funkcjonowania sytemu prawnego ochrony zdrowia jest Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. Stanowi ona, że „każdy obywatel ma prawo do ochrony zdrowia…, a władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych”.
Kwestie prawne działania powiatu w zakresie zdrowia zostały unormowane w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym w art. 4 – powiat wykonuje określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym w zakresie promocji i ochrony zdrowia.
Podstawy ustrojowe systemu opieki zdrowotnej w Polsce wyznaczają obecnie trzy fundamentalne akty normatywne:
- ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
- ustawa o działalności leczniczej,
- ustawa o zdrowiu publicznym.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych określa zadania własne powiatu w zakresie zapewnienia równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej a w szczególności:
1) opracowanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych i stanu zdrowia mieszkańców powiatu po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
2) przekazywanie marszałkowi województwa informacji o realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych;
3) inicjowanie, wspieranie i monitorowanie działań lokalnej wspólnoty samorządowej w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej prowadzonych na terenie powiatu;
4) pobudzanie działań na rzecz indywidualnej i zbiorowej odpowiedzialności za zdrowie i na rzecz ochrony zdrowia;
5) podejmowanie innych działań wynikających z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych.
Informacja, o której mowa w pkt 2 za 2021 r., 2022 r., 2023 r. (klikając na rok można zapoznać się z informacją).
Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej reguluje zadania powiatu wynikające z funkcji podmiotu tworzącego. W przypadku Powiatu Opatowskiego, posiadającego osobowość prawną, jest podmiotem tworzącym dla Szpitala Świętego Leona sp. z o.o. z siedzibą w Opatowie.
Obecna nazwa i struktura podmiotu leczniczego wyłoniła się w lipcu 2019 r. Poprzednio niektórzy zapewne pamiętają, że w strukturach powiatu funkcjonował Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Opatowie (SPZZOZ), było to w latach 01.01.1999-31.08.2011 r. SPZZOZ został przekształcony w spółkę prawa handlowego pod nazwą TOPMEDICUS w Opatowie sp. z o.o., zgodnie z uregulowaniami wynikającymi z Kodeksu spółek handlowych. W 2019 r. podmiot leczniczy przeszedł przemianę, zmianie uległa nazwa spółki na Szpital Św. Leona w Opatowie, pod którą funkcjonuje do dziś. Obecnie 100 % udział powiatu wynosi 24.099.000,00 zł (wg danych na 31.12.2022 r.). Corocznie w informacji o stanie mienia powiatu Zarząd Powiatu w Opatowie przedstawia szczegółowe zestawienie obejmujące również aspekty udziałów.
Zapraszamy Państwa na stronę naszego Szpitala Św. Leona w Opatowie https://www.szpitalopatow.pl/
na której dostępne są zakładki odnoszące się do:
- poradni specjalistycznych,
- szpitala,
- diagnostyki,
- rehabilitacji,
- opieki długoterminowej.
Z dniem 1 stycznia 2023 r. Szpital Św. Leona w Opatowie sp. z o.o. uruchamia nowy numer do rejestracji do poradni specjalistycznych.
Rejestracja telefoniczna odbywać się będzie poprzez tylko jeden numer: 45 95 95 220 (połączenie bezpłatne).
Poprzednie numery telefonów do rejestracji będą działały do 31 marca 2023 r.
INFORMACJA O ROZPOCZĘCIU REALIZACJI PROJEKTU PARTNERSKIEGO PRZEZ SZPITAL ŚW. LEONA W OPATOWIE PN. „INFORMATYZACJA PLACÓWEK MEDYCZNYCH WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO - II”
Zgodnie z art. 39 ust. 8 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079), podaje się do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu realizacji projektu partnerskiego pn. „Informatyzacja Placówek Medycznych Województwa Świętokrzyskiego - II” (nazwa skrócona „InPlaMed-II”).
Głównym celem projektu jest wzrost interoperacyjności i kompatybilności systemów informatycznych, poprawa dostępności, bezpieczeństwa i jakości e-usług zdrowotnych oraz rozwój robotyki i telemedycyny w podmiotach leczniczych z terenu województwa świętokrzyskiego. Projekt został zaplanowany do realizacji w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027 (FEŚ 2021-2027).
Partnerem wiodącym w projekcie, na mocy zawartego Porozumienia o partnerstwie, zostało ustanowione Województwo Świętokrzyskie.
Projekt będzie realizowany w partnerstwie ponieważ:
- służy interesowi publicznemu poprzez przyczynianie się do efektywnej realizacji celów określonych w Strategii Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego 2030+ oraz celów określonych w dokumentach programowych Ministra Zdrowia,
- głównym celem Partnerów jest zrealizowanie projektu w pełnym zakresie i zgodnie z przyjętymi założeniami FEŚ 2021-2027 i Ministra Zdrowia,
- niezbędne jest zapewnienie zgodności zasad wdrażania FEŚ 2021-2027 z wytycznymi wydawanymi przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego oraz instrukcjami i rekomendacjami opracowanymi przez Ministerstwo Zdrowia i Centrum e-Zdrowia,
- prawidłowe zarządzanie środkami publicznymi w projekcie wymaga stworzenia skutecznych mechanizmów w zakresie monitorowania, sprawozdawczości, ewaluacji i kontroli ich wydatkowania, w celu uniknięcia ewentualnych błędów i nieprawidłowości.