Wymagane dokumenty
- Wniosek o rejestrację jednostki pływającej i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dowód własności jednostki pływającej (dowodem własności jest w szczególności jeden z następujących dokumentów: faktura VAT, umowa sprzedaży, umowa zamiany, umowa darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego).
- Załączniki, poświadczające następujące informacje:
- dane i adres właściciela/współwłaścicieli oraz armatora jednostki pływającej,
- rejestrację jednostki pływającej w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana,
- numer identyfikacyjny albo indywidualny numer identyfikacyjny (INI) jeżeli został nadany,
- rodzaj napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy,
- model i marka jednostki pływającej,
- wymiary i parametry jednostki pływającej,
- materiał główny kadłuba jednostki pływającej,
- rok budowy i producent jednostki pływającej,
- sygnał rozpoznawczy (Call Sign) i morski radiowy numer identyfikacyjny MMSI – jeżeli zostały nadane,
- maksymalna dopuszczalna liczba osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
- dopuszczalna siła wiatru i wysokość fali, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego.
- Dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora.
- Deklaracja zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika – jeżeli były wydane.
- Dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa (upoważnienia) do załatwiania spraw związanych z rejestracją jednostki pływającej, składany w przypadku załatwiania tych czynności przez pełnomocnika (osobę upoważnioną).
- Dowód wniesienia opłaty skarbowej od udzielonego pełnomocnictwa. Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa nie dotyczy pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba fizyczna wymagany jest dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu). W przypadku gdy właścicielem jednostki pływającej jest osoba prawna wymagany jest aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego (do wglądu). Sprawy związane z rejestracją jednostki pływającej w imieniu osoby prawnej mogą załatwić wyłącznie osoby do tego upoważnione.
Miejsce i sposób składania dokumentów
Wniosek w formie papierowej, wraz z załącznikami można złożyć osobiście
w siedzibie starostwa, w godzinach pracy urzędu.
- Wymagane dokumenty oraz potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej należy złożyć w oryginale.
- Dokument tożsamości wnioskodawcy do okazania.
- W przypadku prowadzenia sprawy przez pełnomocnika, do wniosku należy dołączyć oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową.
- Jeżeli jacht lub inna jednostka pływająca stanowi współwłasność – wymagana jest obecność wszystkich współwłaścicieli lub udzielone przez nich pełnomocnictwa.
Wniosek w formie elektronicznej można złożyć za pośrednictwem portalu REJA24, dostępnego na stronie internetowej
https://interesant.reja24.gov.pl. Odbiór dokumentu rejestracyjnego następuje w siedzibie starostwa, po okazaniu oryginalnych dokumentów i oświadczeń.
Opłaty
- Wysokość opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego wynosi:
- 80 zł - za rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; za zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego; za wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego,
- 60 zł w przypadku opłaty ulgowej – przysługującej właścicielowi jednostki pływającej, zarejestrowanej zgodnie z dotychczasowymi przepisami i podlegającej obowiązkowi przerejestrowania do Systemu REJA24 w terminie określonym w art. 28 ust. 1 Ustawy,
- 15 zł - za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
- Opłatę można wnieść:
- na rachunek bankowy urzędu: Starostwa Powiatowego w Opatowie ul. Henryka Sienkiewicza 17
27-500 Opatów;
Nr rachunku: BS w Kielcach O/Opatów
22 8493 0004 0120 0000 5018 0002
tytuł wpłaty: REJA24 - w kasie Starostwa Powiatowego w Opatowie ul. Henryka Sienkiewicza 17, 27-500 Opatów;
- na rachunek bankowy urzędu: Starostwa Powiatowego w Opatowie ul. Henryka Sienkiewicza 17
-
Opłatę za złożenie pełnomocnictwa (upoważnienia) w kwocie 17 zł można wnieść na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Opatów,
Nr rachunku: 27 1240 1372 1111 0010 7254 7033
z dopiskiem „Opłata skarbowa za pełnomocnictwo”.
Termin i sposób załatwienia sprawy
-
Po zweryfikowaniu kompletności wniosku o rejestrację jednostki pływającej wydane zostanie w terminie 7 dni zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym można posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
-
W ciągu 30 dni licząc od dnia złożenia kompletnego wniosku, jednostka pływająca zostanie wpisana do rejestru. W przypadku negatywnego rozpatrzenia wniosku wydana zostanie decyzja o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
-
Odbiór dokumentu rejestracyjnego w siedzibie Starostwa Powiatowego w Opatowie - osobiście przez wnioskodawcę po okazaniu oryginalnych dokumentów i oświadczeń.
Sposób odwołania
-
Od decyzji Starosty Opatowskiego przysługuje odwołanie do:
-
ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych,
-
ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
-
Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
-
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 15 stycznia 2020 r. w sprawie sposobu prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
-
Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 30 września 2019 r. w sprawie powierzenia prowadzenia rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. i administrowania nim.
Informacje dodatkowe
- Zgodnie z art.3 ustawy, obowiązkowi rejestracji podlega:
- jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
- jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
- jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
- Jednostki pływające już zarejestrowane podlegają obowiązkowi ponownej rejestracji w Systemie REJA24 jeżeli spełniają parametry określone przepisami ustawy. Właściciele mają na to odpowiednio 12, 18 lub 30 miesięcy od wejścia w życie ustawy (art. 28 ust. 1 i 2 ustawy).
- Wszystkie jednostki pływające, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji mogą zostać zarejestrowane na wniosek właściciela.
Zasoby informacyjne i szkoleniowe – dowiedz się więcej o nowych przepisach i procedurach
Portal publiczny oraz Platformę szkoleniową udostępniono aby ułatwić przygotowywanie i wysyłanie wniosków przy wykorzystaniu udostępnionych e-usług.
Na Portalu Publicznym znajdziesz informacje dotyczące działania Systemu REJA24 oraz przepisów ustawy o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m. Przygotowano osobne zakładki dla poszczególnych grup interesariuszy.
Na Platformie Szkoleniowej udostępniono instrukcje obsługi oraz filmy instruktażowe prezentujące sposób posługiwania się aplikacjami Systemu REJA24 w zakresie obowiązków rejestracji jednostek pływających, aktualizacji danych, a także innych usług realizowanych za pomocą systemu. Platforma udostępnia także często zadawane pytania (FAQ) i odpowiedzi na nie, związane z przepisami dotyczącymi rejestracji jednostek pływających.
Więcej informacji na stronie: https://portal.reja24.gov.pl/hub