OŚWIADCZENIE W SPRAWIE DOSTĘPNOŚCI
Deklaracja dostępności
Starostwo Powiatowe w Opatowie zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej BIP zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej BIP Starostwa Powiatowego w Opatowie: http://www.opatow.eobip.pl/.
Status pod względem zgodności
W Starostwie Powiatowym w Opatowie przeprowadzono samoocenę dostępności dla osób niepełnosprawnych cyfrowej strony podmiotowej BIP w odniesieniu do wytycznych określonych w załączniku do ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. oraz skorzystano z dostępnego narzędzia do oceny strony: Test - European Internet Inclusion Initiative, (http://checkers.eiii.eu/ ), z którego wynika, że strona internetowa BIP: http://www.opatow.eobip.pl/ spełnia wymagania w 98.25 %.
Nowa strona internetowa BIP Starostwa Powiatowego w Opatowie, spełnia większość wymogów do WCAG 2.1 , zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019r. o dostępności cyfrowej stron internetowych.
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:część dokumentów nie posiada warstwy tekstowej w skanowanych dokumentach, ponieważ ich publikacja miała miejsce przed wejściem w życie obowiązującej ustawy o dostępności cyfrowej,część dokumentów nie jest dostępna cyfrowo (trwają pracę nad konwersją plików do wersji dostępnych cyfrowo),
- część dokumentów nie posiada warstwy tekstowej w skanowanych dokumentach, ponieważ ich publikacja miała miejsce przed wejściem w życie obowiązującej ustawy o dostępności cyfrowej,
- część dokumentów nie jest dostępna cyfrowo (trwają pracę nad konwersją plików do wersji dostępnych cyfrowo),
- brak opisów alternatywnych, ponieważ ich publikacja miała miejsce przed wejściem w życie obowiązującej ustawy o dostępności cyfrowej,
- filmy nie posiadają napisów dla osób głuchych (filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej),
- załączone mapy nie podlegają ocenie, ponieważ mapy są wyłączone z obowiązku zapewnienia dostępności.
Wygląd
Serwis jest wyposażony w mechanizmy ułatwiające przeglądanie treści przez osoby niedowidzące. Zmiana wielkości czcionki, zmiana kontrastu. Całość serwisu oparta jest na stylach CSS.
Skróty klawiaturowe
Serwis nie jest wyposażony w skróty klawiaturowe, które mogły by wchodzić w konflikt z technologiami asystującymi (np. programy czytające), systemem lub aplikacjami użytkowników.
Serwis urzędu został stworzony zgodnie ze standardami W3C oraz WCAG2.0 w oparciu o mechanizmy ułatwiające osobom niepełnosprawnym dostęp do publikowanych treści.
Przygotowanie oświadczenia w sprawie dostępności
Niniejsze oświadczenie sporządzono dnia: 2020-09-30. Oświadczenie sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt telefoniczny. Osobą do kontaktu jest Kamil Wiatrowski, koordynator ds. zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, adres poczty elektronicznej: k.wiatrowski@opatow.pl Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu (15) 86 84 701, 797994701. Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać skargi na brak zapewnienia dostępności.
Informacje na temat procedury wnioskowo-skargowej
Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Strona internetowa Rzecznika Praw Obywatelskich: https://www.rpo.gov.pl
Dane teleadresowe podmiotu publicznego:
Starostwo Powiatowe w Opatowie ul. Sienkiewicza 17, 27-500 Opatów
Tel.: (15) 86 82 971
Faks: (15) 86 84 721
E-mail: powiat@opatow.pl
Strona internetowa: http://www.opatow.pl
Dostępność architektoniczna budynku Starostwa Powiatowego w Opatowie:
- Budynek Starostwa Powiatowego w Opatowie, ul. Sienkiewicza 17.
W budynku mieszczą się:
- parter:Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności, Biuro Posiedzenia Składów Orzekających, Biuro Obsługi Klienta, Biuro Nieodpłatnej Pomocy Prawnej, Powiatowy Rzecznik Konsumentów, Biuro Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Opatowie, Powiatowy Zakład Transportu, Bank Spółdzielczy w Kielcach Filia w Opatowie, Sala konferencyjna.
- I piętro: Wydział Komunikacji, Transportu i Dróg, Wydział Budownictwa i Architektury, Wydział Inwestycji i Rozwoju Powiatu, Wydział Administracyjno-Gospodarczy, Kancelaria Starostwa Powiatowego w Opatowie, Wydział Zarządzania Kryzysowego, Wydział Geodezji Kartografii ds. ewidencji gruntów, Koordynator do spraw dostępności.
- II piętro: Wydział Geodezji Kartografii, Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Służba Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.
- III piętro: gabinet Starosty, gabinet Wicestarosty, gabinet Sekretarza, Sekretariat, Dział Prawny, Biuro Rady, Wydział Organizacji i Nadzoru, Samodzielne stanowisko ds. kadrowych, Sala narad.
- IV piętro: Skarbnik, Wydział Finansowy, Wydział Oświaty, Kultury, Kultury Fizycznej i Turystyki, Wydział Rolnictwa i Ochrony Środowiska.
- V piętro: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Opatowie, Centrum Obsługi Placówek Opiekuńczo - Wychowawczych w Opatowie, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego, Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Kielcach Oddział Terenowy w Opatowie.
Budynek Starostwa Powiatowego w Opatowie, udostępniony dla interesantów, znajduje się przy ul. Sienkiewicza 17 w Opatowie. W odległości ok. 75 metrów od wejścia głównego do siedziby Starostwa znajduje się dworzec autobusowy. Z uwagi na spory ruch samochodowy, należy zachować szczególną ostrożność.
Dostępność parkingu
Budynek Starostwa Powiatowego Opatowie, posiada parking ogólnodostępny dla klientów instytucji usytuowany przy ulicy Sienkiewicza 17. W odległości ok. 15 metrów od głównych drzwi wejściowych znajdują się dwa wyznaczone i oznakowane miejsca parkingowe przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Dostęp do budynku urzędu wymaga jedynie przejścia z parkingu do budynku z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Dostępność wejścia
Nad głównym wejściem do budynku od strony ulicy Sienkiewicza 17, znajduje się duży napis STAROSTWO POWIATOWE W OPATOWIE. Do budynku prowadzą dwa wejścia. Główne wejście od strony parkingu przy ul. Sienkiewicza 17, natomiast drugie wejście znajduje się z lewej strony obiektu. Wejście jest ogólnodostępne w godzinach pracy urzędu 7:30-15:30. Do wejścia głównego prowadzą dwa zewnętrzne stopnie (schody). Obok stopni zewnętrznych przy wejściu głównym z lewej strony oraz przy wejściu bocznym do budynku usytuowany jest podjazd przystosowany dla osób z ograniczeniami ruchowymi, w tym osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Przy głównych drzwiach z lewej strony znajduje się dzwonek z domofonem.
Opis dostępności budynku Starostwa.
Budynek Starostwa jest dostępny dla osób z niepełnosprawnością ruchową. Po wejściu do siedziby znajduje się przedsionek, oddzielony od holu głównego budynku drzwiami, przez które może przejechać osoba poruszająca się na wózku. Po wejściu do głównego holu po lewej stronie znajduje się punkt obsługi interesantów, oznaczony napisem „Biuro Obsługi Klienta” Natomiast po prawej stronie znajdują się dwie windy osobowe z dostępem do pięciu kondygnacji budynku. Winda posiada wymiary: 1,20m x 1,20m, wejście 0,9m przystosowana dla osób niepełnosprawnych.
Obok głównego szybu windowego znajduje się klatka schodowa, którą można dotrzeć do wyższych dostępnych pięter (0–5). Kondygnacje połączone są schodami. Przy głównym holu po prawej stronie mieści się toaleta dla osób niepełnosprawnych która, jest w pełni przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową.
Na ciągach komunikacyjnych w budynku zapewniona jest właściwa szerokość korytarzy i wejść do pomieszczeń, co umożliwia swobodne przemieszczanie się po budynku i dostęp do poszczególnych pomieszczeń.
Interesantom zapewnia się informację na temat rozkładu budynku:
- tablica informacyjna umieszczona na parterze, obok szybu windowego.
Nad wejściem do budynku nie ma głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące. W budynku nie ma pętli indukcyjnej. Brak informacji o prawie wstępu z psem asystującym. W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonych dla osób niewidomych i słabowidzących. Urząd nie posiada oznaczenia w postaci pól uwagi i pasów kontrastowych w ciągu komunikacyjnym (schody).
Do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem oprócz pomieszczeń technicznych.
W przypadku niemożności dotarcia interesanta do właściwej komórki urzędu istnieje możliwość zejścia pracownika merytorycznego na parter i obsługi interesanta w dogodny dla niego sposób.
Informacja o dostępności tłumacza języka migowego:
W związku z wejściem w życie z dniem 1 kwietnia 2012 r. ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. Nr 209, poz. 1243) osoby uprawnione mogą bezpłatnie korzystać z usług tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw w urzędzie Starostwa Powiatowego w Opatowie.
Osoby słabosłyszące/niedosłyszące/niesłyszące przy załatwianiu spraw mogą skorzystać z usługi tłumacza języka migowego. W tym celu wystarczy zgłosić chęć skorzystania z usługi tłumacza trzy dni przed planowaną wizytą w Urzędzie z wyłączeniem przypadków nagłych - telefonicznie (15) 86 84 701, 797994701, na adres e-mail: k.wiatrowski@opatow.pl lub przez elektroniczną platforme usług administracji publicznej (ePUAP). Skrytka ePUAP: /itob629a04/SkrytkaESP
Aplikacje mobilne.
Brak aplikacji
Podstawy prawne:
1) Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
2) Decyzja wykonawczą Komisji (UE) 2018/1523 z dnia 11 października 2018 r. ustanawiająca wzór oświadczenia w sprawie dostępności zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego,
3) Warunki techniczne publikacji oraz struktura dokumentu elektronicznego "Deklaracji Dostępności” opublikowana przez Ministerstwo Cyfryzacji – wersja 1.5 uwzględnia zmiany z 11.02.2020 r.